Amid Murdoch scandal, Israel backers worry about muting of pro-Israel media voice

The scandal engulfing media giant Rupert Murdoch, shown speaking May 24, 2011 in Paris at a gathering of Internet and digital industry leaders, is causing anxiety among some Jewish leaders over the possible effects on his empire's pro-Israel coverage.  (Aaron Fulkerson via CreativeCommons)

The scandal engulfing media giant Rupert Murdoch, shown speaking May 24, 2011 in Paris at a gathering of Internet and digital industry leaders, is causing anxiety among some Jewish leaders over the possible effects on his empire’s pro-Israel coverage. (Aaron Fulkerson via CreativeCommons)

Rupert Murdoch, left, with Abraham Foxman of the Anti-Defamation League at a, October 13, 2010 dinner in honor of the News Corp. chairman. (David Karp Photography)

Rupert Murdoch, left, with Abraham Foxman of the Anti-Defamation League at a, October 13, 2010 dinner in honor of the News Corp. chairman. (David Karp Photography)

WASHINGTON (JTA) — Pro-Israel leaders in the United States, Britain and Australia are warily watching the unfolding of the phone-hacking scandal that is threatening to engulf the media empire of Rupert Murdoch, founder of News Corp.

Murdoch’s sudden massive reversal of fortune — with 10 top former staffers and executives under arrest in Britain for hacking into the phones of public figures and a murdered schoolgirl, and paying off the police and journalists — has supporters of Israel worried that a diminished Murdoch presence may mute the strongly pro-Israel voice of many of the publications he owns.

“His publications and media have proven to be fairer on the issue of Israel than the rest of the media,” said Malcolm Hoenlein, the executive vice-chairman of the Conference of Presidents of Major American Jewish Organizations. “I hope that won’t be impacted.”

Murdoch’s huge stable encompasses broadsheets such as The Wall Street Journal, the Times of London and The Australian, as well as tabloids, most notably The Sun in Britain and the New York Post. It also includes the influential Fox News Channel in the United States and a 39 percent stake in British Sky Broadcasting, or BSkyB, a satellite broadcaster. Murdoch founded the neoconservative flagship The Weekly Standard in 1995, and sold it last year. 

Jewish leaders said that Murdoch’s view of Israel’s dealings with the Palestinians and with its Arab neighbors seemed both knowledgeable and sensitive to the Jewish state’s self-perception as beleaguered and isolated.

“My own perspective is simple: We live in a world where there is an ongoing war against the Jews,” Murdoch said last October at an Anti-Defamation League dinner in his honor. “When Americans think of anti-Semitism, we tend to think of the vulgar caricatures and attacks of the first part of the 20th century. Now it seems that the most virulent strains come from the left. Often this new anti-Semitism dresses itself up as legitimate disagreement with Israel."

Murdoch, 80, has visited Israel multiple times and met with many of its leaders. In 2009 he was honored by the American Jewish Committee.

“In the West, we are used to thinking that Israel cannot survive without the help of Europe and the United States,” he said at the AJC event. “Tonight I say to you, maybe we should start wondering whether we in Europe and the United States can survive if we allow the terrorists to succeed in Israel. “

Leaders of a number of pro-Israel groups declined to comment for this story because of Murdoch’s current difficulties. On Tuesday he and his son, James, testified before a parliamentary committee in London.

Murdoch also has been seen as a friend of the Jews in the Diaspora, even though Fox has irritated the Jewish establishment for championing at times what many Jews perceive as the margins of right-wing thinking — for instance, when Fox host Bill O’Reilly defended Mel Gibson’s 2004 movie "The Passion of the Christ."

When some Jewish organizational leaders complained that Fox talk show host Glenn Beck was relying on anti-Semitic tropes in peddling discredited theories about liberal billionaire financier George Soros, Murdoch nudged Fox chief Roger Ailes into meetings with Jewish leaders. Beck left Fox last month.

Murdoch’s affection for Israel arose less out of his conservative sensibility than from his native Australian sympathy for the underdog fending off elites seized by conventional wisdoms, according to Isi Liebler, a longtime Australian Jewish community leader who now lives in Israel.

“From my personal communications with him, it’s something that built up,” Liebler told JTA. “He’s met Israelis, he’s been to Israel, he’s seen Israel as the plucky underdog when the rest of the world saw Israel as an occupier.”

Australian Jews noted the pro-Israel cast of Murdoch’s papers as early as the 1970s, before he had established ties with the Jewish community. The word from inside his company was that Israel was an issue that he cared about, which helped shape its coverage in his media properties.

Robert Fisk, a veteran Middle East correspondent and a fierce critic of Israel who worked for the Murdoch-owned Times of London from 1981 until 1988, eventually quit and moved to The Independent because of what he said was undue editorial interference in his writing. Recalling those days, Fisk said Murdoch’s influence trickled down through editors who understood that he wanted his media to reflect his outlook.

“I don’t believe Murdoch personally interfered in any of the above events,” Fisk wrote recently in The Independent, describing the decisions that drove him away from the Times. “He didn’t need to. He had turned The Times into a tame, pro-Tory, pro-Israeli paper shorn of all editorial independence.”

In recent days, Murdoch has appeared wan and battered by the crisis that already has shut down a flagship paper, The News of the World, and scuttled his takeover plans for BSkyB.

The question now circulating in pro-Israel circles is whether the empire’s pro-Israel stance will survive Murdoch.

“Is this curtains for pro-Israel Murdoch?” the London Jewish Chronicle asked in a column last week.

An account of a clash over Israel between Murdoch and his son and heir apparent was first published in the diaries of Labour Party publicist Alastair Campbell and has splashed through pro- and anti-Israel blogs in recent days.

Campbell, in an account republished last week in The Guardian, which has led the coverage of the phone-hacking charges, described a dinner at 10 Downing St., the British prime minister’s residence, in 2002, when Tony Blair — also seen as pro-Israel — was its occupant.

“Murdoch said he didn’t see what the Palestinians’ problem was and James said it was that they were kicked out of their f—ing homes and had nowhere to f—ing live,” the account in The Guardian said. Murdoch chided his son for using foul language in the prime minister’s home.

Liebler said that from what he understood, the incident was an anomaly and one that emerged during one of the most intense periods of Israeli-Palestinian clashes.

“He’s had differences with his son on many issues, and this happened once and it went off the map,” Liebler said. “I don’t think it was anything fundamental.”

NEXT STORY