Vatican denies pope gave reprint permission


BERLIN (JTA) — The Vatican is denying reports that Pope Benedict XVI allowed a far-right Austrian publisher to reprint one of his articles.

According to Radio Vatican, the article written by then-Cardinal Joseph Ratzinger of Germany was published originally in 1995 and was used without permission by the Aula Publishing Company in a 1998 volume on the 1848 Revolution.

Titled "Freedom and Truth," the article contains "absolutely no formulations that could be considered in any way ‘right-wing,’ " Vatican radio said.

The head of the Aula publishing firm is a former Nazi Party member and S.A. storm trooper named Otto Scrinzi, according to a report in the Osterreich daily newspaper.

Recommended from JTA